piątek, 26 września 2014

Hit nr 1- owsianka wg 5-ciu przemian- od niemowlaka po rodziców i dziadków

Przedstawiam oryginalny przepis na owsiankę wg 5-ciu przemian. Jest ona dla wszystkich! :-) Przepis pochodzi z książki " Kuchnia Pięciu Przemian dla dzieci zdrowych i alergicznych" Miniki Biblis i Magdaleny Dudek. Gdy moja córeczka skończyła 8 miesięcy jako pierwszy posiłek na śniadanie podałam jej właśnie tę owsiankę (dotychczas piła tylko moja pierś). Nie mogła pić mleka w proszku, zresztą nic sproszkowanego (kaszki, kleików...itd) ze względu na rozwijajace sie AZS (Atopowe Zapalenia Skóry). Zaczęłam od tej owsianki. Nie było żadnego uczulenia. Podawałam jej tę owsiankę rano i wieczorem.
W przepisie podaję troszkę miodu, ale moja rodzinka rzecz jasna go nie je, ze względu na candidę. (patrz w menu " Zdrowie i choroby"). Przepis ten dedykuję mojej koleżance bombowej torpedzie, której nawet przebiegnięcie 9 km w deszczu jest niestraszne :-) 

Płatki owiane dostarczają nam najwyższej jakości najlepiej ze wszystkich kasz strawnego białka, ale pod warunkiem, że są gotowane minimum 40 min. Szkodzą nam, gdy:

  • są zjadane na surowo-wtedy robią się ciężkostrawne, białko i węglowodany nie a dobrze wchłaniane
  • podane z zimnym mlekiem- zdolności trawienne jelit i żołądka są wtedy zabite przez mleko, które także niszczy śledzionę
  • surowe z surowymi owocami, z zimnym jogurtem
  • gotowane bez zrównoważenia smakami, chodzi głównie o smak kwaśy (cytryny), który chroni przed gubieniem minerałów


Owsianka dla niemowlęcia od urodzenia oraz dla rodziców, przez cały rok, codziennie
- do 2 litrów wrzątku wsyp szczyptę kurkumy (ok 1/5 łyżeczki), ale można dać 1/4 gdy dziecko będzie już miało ok 1 roku
- 4 łyżki kaszy kukurydzianej lub wypłukanej kaszy jaglanej dla starszych dzieci, 1/4 łyżeczki masła
- szczyptę cynamonu (więcej niż kurkumy, 1/4 łyżeczki), ale można dać już 1/3 łyżeczki- gdy dziecko skończy 8 miesięcy

-10 łyżek płatków owsianych, szczyptę kardamonu, szczyptę imbiru. 
- pełną łyżeczkę soli

Owsiankę musisz od czasu do czasu zamieszać, aby Ci się nie przypaliła. Gotować 35-40 min, po czym dokładnie zmiksować. Gotuj dalej.
- dodaj cytrynę- zacznij od 1 łyżeczki soku, dodaj więcej, jeśli potrzeba- musi być leciutko wyczuwany posmak kwaśnego
- odrobinkę kurkumy
- łyżeczkę miodu (ja nie używam ze względu na candidę)
- szczyptę cynamonu i imbiru do smaku
Gotować jeszcze 5-10 min.
Gdy dziecko skończy rok, można zmniejszać ilość kaszy kukurydzianej, aby w konsekwencji gotować owsiankę już tylko z samych płatków owsianych.

Ta owsianka jest rzadka-idealna dla niemowlaków. Jeśli lubisz gęstą,dodaj więcej płatków owsianych.
Przepis lekko zmodyfikowany przeze mnie pochodzi z książki " Kuchnia Pięciu Przemian dla dzieci zdrowych i alergicznych" Moniki Biblis i Magdaleny Dudek.


Jest przepyszna! Jak się ją miksuje, to wytwarza się taka pianka, jak przy cappucino-zawsze ją wyjadam :-)

Aha! Owsianki nie robię z płatków błyskawicznych, ekstra, tescowych, normalnych, które trzeba trochę pogotować. Inaczej wyjdzie papier a nie owsianka. 

👉Zapraszam na kurs internetowy mądrego gotowania. Szczegóły w linku (kliknij na niego) Mądre gotowanie w 8 tygodni-kurs internetowy


Mleczko owsiankowe
Czasami owsianki specjalnie nie miksuję, gotuję jeszcze troszkę dłużej, mieszam, aby się nie przypaliła. Przecedzam przez drobne sitko, które ustawiam na jakimś naczyniu. Pomagam sobie łyżką mieszając na sitku, aby cały kleik wyleciał. Na sitku zostają mi same płatki a  w naczyniu pyszny, gęsty kleik, który uwielbiam. Same płatki z sitka też wyjadam oczywiście :-)

UWAGA! Jeśli chciałbyś/chciałabyś poznać tajniki mądrej kuchni, nauczyć się mądrze gotować, potrzebujesz kogoś kto poprowazi Ciebie za rekę i wytłumaczy wszystko krok po kroku, to bez wahania napisz do mnie. Nauczę, pomogę, wesprę.  Nie czekaj na jutro, działaj już DZISIAJ. Dlatego już TERAZ w tej sekundzie napisz do mnie na wytrwalablog@yahoo.fr i zaczynamy! Do odważnych świat należy a pierwszy krok należy do CIEBIE! Tylko do Ciebie. Pa! A tu szczegóły kursu (kliknij na link) Mądre gotowanie w 8 tygodni-kurs internetowy

Udanego dnia!
Izabela Lisek


31 komentarzy:

  1. Takie płatki - to super!
    Bo błyskawiczne - to chemia.
    A chemia wiadomo.... to choroby.

    OdpowiedzUsuń
  2. Samo moim dzieciom nie smakowalo ale po dodaniu naszego domowego musu jablkowego to bardzo :-) Zabieralam się miesiac ...az w koncu JEST!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że napisałaś i podzieliłaś się wrażeniami! Widzisz, taka wersje owsianki jaka prezentujesz, możesz podawać dzieciom na deser :-) Odżywczo, sycąco i zdrowo :-)

      Usuń
  3. Zakochałam się w tej owsiance i jem ją już 3 dzień, mogłabym jeść ją codziennie :) Wczoraj zrobiłam taką bardziej gęstą konsystencję ( jak budyń albo kasza manna ) taka jest najlepsza, jednak synkowi nie smakowała :( Dziś zrobiłam bardziej taką zupkową, może Jaś w tej się rozsmakuje...hmmm. Ja jestem za bardziej gęstą i aksamitną w smaku i tego będę się trzymać!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. A może zrobisz mus marchewkowo-jabłkowy i dasz na wierzch owsianki? Marchewke duszisz pół godziny z kurkuma, imbirem, odrobinką masła klarowango, imbirem, kilkoma kroplami cytryny. 10 min. przed końcem duszenia dodajesz jabło. Wszytsko miksujesz. Proporcje ustalisz sama. Spróbuj tak podaś Jasiowi. To jest naprawde boskie! Przynajmniej dla mnie i moich dzieciaków:-)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  4. Dałam, dałam już pierwszego dnia zrobiłam tak marchewką z jabłkiem..Nie wiem co mu w tym nie smakuje ????? Ja to wprost uwielbiam!!! Normalnie dziś to chciałam mu już głowę ukręcić;)

    OdpowiedzUsuń
  5. A co jak dziecko nie może cytrusów???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. Zapraszam do artykułu: http://wytrwala.blogspot.com/2015/03/kilka-sow-o-tym-dlaczego-piwinnysmy.html

      Usuń
    2. Nie. Zapraszam do artykułu: http://wytrwala.blogspot.com/2015/03/kilka-sow-o-tym-dlaczego-piwinnysmy.html

      Usuń
    3. Ja się pytam co zrobić z fantem typu "d- dodaj cytrynę- zacznij od 1 łyżeczki soku, dodaj więcej, jeśli potrzeba- musi być leciutko wyczuwany posmak kwaśnego". Pominąć ten krok w takim razie? No bo jak jej dodam cytryny to ją obsypie na buzi zaraz.

      Usuń
    4. To nie dodawaj na razie i obserwuj :-) Powodzenia!

      Usuń
    5. Cytrynę należy dodać. Bez smaku kwasnego owsianka nie będzie zrownowazona odpowiednio. Też mam dziecko silnie uczulone i dodaję. Tak w zrównoważonej kombinacji na pewno nic dziecku nie będzie.Ja na gar 3 l daję niepełna płaską łyżeczkę. Tak wypracowalam taka ilość jest w sam raz

      Usuń
  6. a jesli chcemy ugotować tylko na dziś czyli na 1 obiad to jakie proporcje owsianki ,wody itp??:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo smaczna owsianka. Cała rodzinka sie zajada, nawet tata sie przekonał. Dziękuję za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękuję za przepis, czy jesz jabłka bądź jakieś inne owoce podczas leczenia candidy?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owoce tylko sezonowe. Teraz jest zima więc w grę wchodzi kompot z suszonych owoców i ewentualnie bezcukrowe powidła z krajowych owoców. Nie mnie jednak owoców jem bardzo mało. Śledź mnie na facebooku 😉

      Usuń
  9. Zrobiłam owsiankę wg Pani przepisu. Wyszła słona... Ani dobra, ani zła. I żadnej pianki przy blendowaniu. Może ma Pani jakieś sugestie, może zrobiłam coś nie tak..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mniej soli i może blender ma zbyt małe obroty.

      Usuń
  10. Świetny pomysł z długo gotowaną owsianką. Niestety moje jelita krzyczą... nie dla mnie :( Ostatnio po gryce czułam się jakby ktoś skopał mi brzuch.
    Podglądam od kilku dni Pani bloga i przepisy oczywiście :) Mam w związku z nimi pytanie - czy nie chce się Pani pić na takim sposobie odżywiania? Nie wiem czy ja jestem jakaś dziwna, ale kiedyś próbowałam odżywiać się zgodnie z Kuchnią Pięciu Przemian i po tygodniu mogłam dać się pokrajać za surowe, pachnące i soczyste jabłko. Żadne herbatki ziołowe nie pomagały...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Jeśli jelita Twoje krzyczą "Nie dla mnie owsianka" to absolutnie sie nie zmuszaj. Pojęcie zdrowe to pojęcie względne. Zdrowe jest tylko wtedy, gdy nam służy.
      Może podpasuja Ci inne kasze niz gryka albo po prostu ziemniaki. Jedz to, po czym sie dobrze czujesz.
      Nie chce mi się pic na takim sposobie odzywiania bo jem dużo zup, dużo congee z kasz, ryżu, ziaren zbóż...-więc duzo płynów.
      A kiedy chciałaś się pokroić za te surowe, soczyste jabłko? :-) Podejrzewam, że chyba niedawno ;-) Teraz jest wiosna i powoli będziemy mięli ochote coś sobie pochrupać: może jakiś twarde bezcukrowe ciasteczko, czerstwy chleb, surową marchewkę, surowy owoc ale nie przesadzajmy z ilością. Jabłko najlepiej zjeść do godzin popołudniowych. Surówki nigdy nie łącz z mięsem i ciepłymi potrawami. Zjedz sobie osobno jako przekąskę.
      Zimą dominują tylko energetyczne potrawy, długogotowane -bo jest zimno a wiosną juz nie będziemy tak długo gotować potraw, warzyw też nie będziemy juz tak długo gotować. Jedzenie będzie bardziej "lekkie i odświeżające". Dlatego na ewentualne surówki możemy sobie pozwolić jedynie właśnie ciepłą wiosną, latem. Ale osoby, które są mocno schorowane, wycieńczone i ciagle im potwornie zimno-nie powinny sięgać po surowiznę wcale, do czasu kiedy nie poczują się lepiej.
      Pozdrawiam!!! :-)

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź i tyle informacji. Będę często buszować na Pani blogu, nawet jeżeli to nie do końca droga dla mnie. Uwielbiam Panią właśnie za zwracanie uwagi na to, że każdy z nas jest inny i pewne wzorce nie koniecznie muszą dla każdego być dobre. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  11. Od ponad roku gotuję córce ta owsiankę. Córka ja uwielbia. Chciałabym jej gotować wg tego przepisu inne płatki. Proszę mi powiedzieć jakie się do tego nadadzą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozesz w ten sposób gotowac np. płatki zytnie. Mozesz łączyc kasze np. 1. kasza gryczana plus kasza kukurydziana lub kasza jaglana, 2. kasz jaglana plus ryż (pełnoziarnisty) 3. Płatki zytnie plus kasza jaglana. Możesz gotować samą kaszę gryczaną (wtedy zwieksz ilość kaszy w stosunku do wody). Ja uwielbiam kasze gryczaną gotowaną z cebulą zmiksowaną z żółtkiem-ielane na chłodna jesień i zimę. Pozdrawiam u danego dnia!

      Usuń
    2. Dziękuję za informację ��. Pozdrawiam serdecznie ��

      Usuń
    3. Proszę bardzo. W razie pytań pisz na wytrwalablog@yahoo.fr

      Usuń
  12. Od ponad roku gotuję córce ta owsiankę. Córka ja uwielbia. Chciałabym jej gotować wg tego przepisu inne płatki. Proszę mi powiedzieć jakie się do tego nadadzą?

    OdpowiedzUsuń