środa, 15 października 2014

Hit nr 2- herbata całoroczna dla wszystkich

Przedstawiam Hit nr 2- najlepsza herbata na świecie! :-) W momencie zdrowienia, gdy już mogłam przebiec spokojnie bez zadyszki 20 min, po tym czasie zaczynała mnie boleć noga. Wprowadziłam na stałe herbatę ziołową wg 5-ciu przemian, tzn. nic innego z napoi nie piłam, tylko tę herbatę -oczywiście ciepłą.
Teraz mogę biec i biec i nic mnie nie boli. Na dowód tego udostepniam tu mój wpis z Biegu Solidarności na 5 km Cel ustrzelony.

Herbata całoroczna dla wszystkich nr 1
- Na litr wrzącej wody wrzucić 1/3 łyżeczki tymianku
- 1 płaską łyżeczkę lukrecji, 1/2 łyżeczki anyżu
-1/2 łyżeczki cynamonu, szczyptę imbiru lub mielonego kardamonu

Gotować na małym ogniu przez 3-5 min pod częściowym przykryciem.

Tę herbatkę mogą pić niemowlęta, ale gdy nie mają jeszcze ukończonych 12 miesięcy lepiej zmniejszyć ilość przypraw o połowę.

U mnie w praktyce wygląda tak, że rano nastawiam taką herbatę i mam na cały dzień. To znaczy robię sobie essencję- czyli zwiększam ilość przypraw podwójnie, przelewam do małego czajniczka, a potem tylko dolewam sobie gorącej wody i już mam ciepły napój.

Dobrze jest tworzyć herbaty wieloskładnikowe (najlepsze trzy lub pięcio lub siedmioskładnikowe), ponieważ kilka roślin razem działa bardziej efektywnie na pracę organizmu. Jeśli nie lubicie jakiegoś zioła, to sypcie go chociaż szyptę, ale nigdy z niego nie reygnujcie! 

Najlepsze do gotowania byłoby użycie naczyń szklanych lub ceramicznych.

A oto inna propozycja herbaty ziolowej: 

Herbata całoroczna dla wszystkich nr 2
- do 1,5 l wrzątku
-1/2 łyżeczki tymianku
- łyżeczkę lukrecji
- imbiru na czubku noża, gotować 2-3 min.

Ja zazwyczaj w przypadku tej herbaty robię na odwrót: sypię więcej  tymianku, a mniej lukrecji, byleby smakowało :-)

Jeśli czujecie nistrawność, to zamiast biec po Espumisan, przygotujcie sobie herbatę imbirową.


tymianek-działa bakteriobójczo, odkażająco. Łagodzi bóle kurczowe żołądka, działa przeciwbiegunkowo, ułatwia spalanie tłuszczów. Tymianek to silnym środkiem antynowotworowym. Jest żródłem potasu, wapnia, fosforu oraz żelaza, a takze beta-karotenu, witamin C i A. Mozna go stosować w chorobach górnych dróg oddechowych do inhalacji i płukania gardła

lukrecja-działa przeciwwirusowo, przeciwzapalnie, bakteriobójczo, wykrztuśnie, trwale unieczynnia wirusa opryszczki. Wspaniale wzmacnia żołądek, trzustkę i śledzionę-powoduje jej regenerację. Jest źródłem potasu, fosforu, magnezu, wapnia, a także sodu i żelaza oraz śladowych iloci witamin z grupy B, a także witaminy K i C.

anyż- pobudza laktację u matek karmiących. Pobudza czynności trawienne, oddechowe oraz łagodzi bóle zębów i skurcze menstruacyjne. Owoce działają rozkurczowo, moczopędnie iw wiatropędnie. Można stosować przy kaszlu i innycg chorobach dróg oddechowych. Zawiera duzo potasu, fosforu i magnezu, a także nieco wapnia, żelaza i sodu. Jest także źródłem witaminy C i A oraz kwasu foliowego i niacyny.

cynamon- działa lekko rozgrzewająco. Przyspiesza spalanie węglowodanów, wzmacnia żołądek i działa przeciwskurczowo. Dzieciom nie żałujmy cynamonu.

imbir- świeży (w korzeniu) ma naturę lekko rozgrzewającą, a suszony (mielony)-silnie rozgrzewającą. Działa pomocniczo w leczeniu kaszlu i kataru. Używany jest do leczenia wszelkich dolegliwości oskrzelowo-płucnych, żołądkowych, jelitowych, wątrobowych, związanch z zimnem tych narządów i ich skażeniem toksynami. Leczy choroby lokomocyjne-wystarczy dziecku cierpiącemu na takie dolegliwości podać pół godziny przed podróżąkilka łyżek wywaru imbirowego, ewentualnie kanapke z masłem posypana imbirem. Ma działanie uspokajające, przeciwdepresyjne. Imbir zawiera aminokwasy, węglowodany, nieco białka oraz kwas foliowy, witaminy B6, C i E i minerały-potas , magnez, fosfor, wapń, sód, żelazo, cynk

kardamon- wspomaga trawienie białka i reguluje prace układu trawiennego. Ma także właściwości przeciwbólowe, dlatego stosuje sie go w wschorzeniach reumatycznych. Zawiera sporo potasu, wapnia, magnezu, fosforu, nieco żelaza, manganu i sodu oraz witaminę C i niacynę

18 komentarzy:

  1. Muszę wypróbować ten przepis! =D

    OdpowiedzUsuń
  2. Kupiłam wszystko ale mam problem, bo..Pani w sklepie z ziołami miała anyź gwiazdki i anyż zioło..Wzięłam zioło takie do zaparzania jak np. kwiat lipy. Te gwiazdki to raczej na jakieś ciasteczka hmm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to ugotuj i spróbuj :-) Smacznego!

      Usuń
    2. ja wzięłam gwiazdki i rozdrobniłam w moździerzu na mniejsze części

      Usuń
  3. Słyszałam, że cynamon działa pro zapalnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obserwuj swój organizm. Jak się czujesz po nim źle, to nie sięgaj. A jak nie odczuwasz dolegliwości to jak najbardziej nie żałuj sobie :-)

      Usuń
  4. Cynamon tylko celjonski !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardziej łagodny i aksamitny i taki jakby waniliowy :-) Niedawno go odkryłam :-)

      Usuń
  5. Zrobiłam tę herbatkę, jestem zaskoczona, że takie małe ilości przypraw dają tak mocną herbatę, moja ma kolor jak mocna czarna herbata. Smakuje mi i rozgrzewa. Brakuje mi jednak chociaż odrobiny czegoś słodkiego. Zastanawiam się, czy dodać miodu, czy się przyzwyczajać do niesłodkiego...

    OdpowiedzUsuń
  6. Na opakowaniu lukrecji jest napisane,że można ją pić maksymalnie przez 6tygodni...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej kombinacji możesz pić cały rok aż Ci się nie znudzi. Organizm sam powie STOP. Po prostu będzie miał dosyć tej herbatki i wtedy jest odpowiedni sygnał, żeby sobie zrobić przerwę.

      Usuń
    2. Z lukrecją jest podobno tak, że podwyższa ciśnienie.Na wszystkich herbatkach z dodatkiem lukrecji jest wzmianka o tym.Na żołądek bardzo pomaga ale jak każde zioło ma swoje cienie.Ja na przykład nie moge za dużo imbiru bi boli mnie glowa i zdarzają sie zawroty.

      Usuń
    3. W powyzszej kombinacji ziołowej z przepisu lukrecja nie powinna podnosic ciśnienia. Tak twierdzi chcoażby Anna Ciesielska-autorka wielu książek o Kuchni Pięciu Przemian. Ale jeśli jenak tak się dzieje, to nie pij lukrecji. Każdy jest iny. Dlatego wazne jest obserwować swój organizm. Jesli Ci imbir nie pasuje, to go nie pij mimo iz jest szalenie zdrwoy. "Zdrowy" jest tylko wtedy, gdy nam służy. Zamiast imbiru mozesz dodać kardamon. Pozdrawiam bardzo sedecznie.

      Usuń
  7. Izunia!!! Jesteś mistrzynią!! Jakie te herbatki są pyszne 🧡
    Faktycznie rozgrzewają Cię od środka, a smak mają niesamowity!
    Dziękuję za inspirację 💪

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Ci podeszły. Organizm wie co dobre :-) a jak widać Twój oragnizm cudnie Ciebie kieruje właśnie na ten smak-nie bez powodu. Tak trzymaj!

      Usuń